Kerk

3 maart 2024 - Arusha, Tanzania

Vandaag was ik uitgenodigd om met mijn Tanzaniaanse vriendin Irene naar haar kerk te gaan. Het was toevallig ook Women's Celebration Day. Wat was dit bijzonder zeg. Wat indruk maakte waren de momenten waarop er gezamenlijk gezongen werd. Zo mooi en massaal. De kerk zat helemaal vol ik schat meer dan 150 mensen, dat is wel even wat anders dan de leeglopende Nederlandse kerken.

Mijn vriendin legde me steeds uit wat ze aan het doen waren en wanneer we moesten gaan staan. Ook bij het brengen van een offer -een donatie die je vrijwillig mag doen om voor je te bidden- nam ze me aan de hand.

1000027012

Aan het eind van de dienst richtte de priester zich tot mij en het enige wat ik begreep uit wat hij zei was 'Mzungu' en realiseerde ik me dus dat hij het over mij had. Mijn vriendin kreeg de microfoon en mocht mij voorstellen en vervolgens kreeg ik deze en mocht ik iets over mijzelf en mijn band met Tanzania vertellen. Best even spannend, ben niet van natuur geen goede publieke spreker. Maar leuk was het ook.

Na afloop werden we al zingend naar buiten geleid waar een soort kleine veiling van geofferde producten werd gehouden. De opbrengst werd gebruikt voor studenten die door de kerk worden gesteund. Ip deze veiling werd er door een Tanzaniaanse man een papaya voor mij gekocht; heel bijzonder.

1000027015

Tot slot nog een audiëntie bij de priester en mijn zondag kon gezegend beginnen.

Tot later!

1000027017

Mijn vriendin (links) en haar moeder (rechts)

1. Roland:
    3 maart 2024
    Een bijzondere ervaring lijkt me dat

Jouw reactie