Rondje overheid

29 februari 2024 - Arusha, Tanzania

Vandaag zijn Rose en ik naar het centrum getogen. Onze missie? Het verkrijgen van een adres status, waarop we een P.O.Box kunnen aanvragen.

Stap 1: Naar het postkantoor. Dat leverde teleurstelling op want ze vroeg de nodige documenten. We hadden ze allemaal wel digitaal op ons telefoons maar ze moesten ze geprint hebben. En daarnaast moesten ze van ieder van ons 2 pasfoto's hebben... maar dan op postzegelgrootte.

Stap 2: Op zoek naar een shop die kan printen en foto's maakt. Uiteindelijk vonden we er eentje, zo groot als een postzegels. Het was dringen om alletwee binnen te kunnen staan. Allereerst prints gemaakt van onze paspoorten en de registratie van onze NGO. Vervolgens de pasfoto's. Een geheel eigen manier om die te maken. Ik moest is de deuropening gaan staan, achter me ging iemand staan die een blauwe doek achter me omhoog hield. En tegenover me iemand met een mobiele telefoon die 'pasfoto's ' maakte. Een heel aparte ervaring.

Stap 3: Terug naar het postkantoor met onze documenten en foto's. Daar aangekomen bleken de pasfoto's te groot. Dat loste ze eenvoudig op... de schaar erin! Ze werden gewoon op maat geknipt. Hierna moest er betaald worden. Gek genoeg kon dat dan weer niet op het postkantoor. We moesten naar een soort betaalkantoor en dan met kassabon terugkomen. De eerste drie kantoortjes wilden de betaling niet verrichten. Bij kantoor 4 kwamen we erachter waarom niet. Blijkbaar maakten ze geen 'winst' bij de betaling van een postbus. Als we 2.000 tsh extra zouden betalen, wilden ze het wel doen. Op een bedrag van 99.000 tsh is die 2.000 geen groot bedrag. Maar corruptie is het zeker.

Stap 4: Met ons betaalbewijs terug naar het postkantoor. Eindelijk had de medewerker alles wat ze wilde hebben van ons. Een uur later kwam ze terug met alle ingevulde papieren én een pasje. En daar was het ons om te doen. Het pasje met daarop ons postbus nummer 😃😃😃.

De aanvraag van een simpele postbus heeft ons 4 uur gekost, in de regen (ja, het regenseizoen komt er langzaam aan, nog steeds wel warm, maar nat af en toe). Dus ja, het eindresultaat was wat we wilden, de weg ernaartoe had korter gemogen van ons.

Het bewijs van onze postbus (kijk niet naar de 'politie-arrestatie-foto, zo slecht).

Postbus 2Postbus 1

1. Inge:
    29 februari 2024
    Wat een verhaal weer... je maakt nog eens wat mee zo!
  2. Roland:
    29 februari 2024
    De aanhouder wint, zullen we maar zeggen. En het is toch gelukt!
  3. Els Groenendijk van der maas:
    Goed geregeld weer.
  4. Lydia:
    1 maart 2024
    Haha wat een avontuur! Maar gelukt :)

Jouw reactie