Dagje Arusha

8 augustus 2023 - Arusha, Tanzania

Vandaag is het een nationale feestdag in Tanzania; het is "farmers day". Dat betekent dat veel Tanzanianen vrij zijn van hun werk. Dit geld helaas niet voor de straat- en marktwerkers. Om iets te verdienen kunnen ze zich geen vrije dag veroorloven.

Vandaag zijn we eerst met een aantal nieuwe vrijwilligers naar het museum geweest. Er hangt daar zoveel moois dat je kunt blijven kijken.

images (1)

Vervolgens zijn we naar de tweedehands markt gegaan. Een beleving op zich. Je duikt vanaf straatniveau 2 meter onder de grond en loopt over paadjes niet meer dan 1 meter breed. Overal kleding en schoenen. Het leuke aan de schoenen is dat ze op een berg liggen en niet per paar maar los. Vind je dus 1 schoen dan moet je op zoek naar de bijbehorende 2e schoen.

20230808_122627

Hierna togen we naar de fabric market.  Een van de vrijwilligers had een shirt op maat laten maken en dit was nu klaar en we konden het ophalen. Aldaar gesloten twee van ons gezelschap hun maten voor een broek en een rok te laten opmeten. Was zeker een gezellig uitje.

20230808_121819

Tijd voor lunch. Op naar Africafe. Dit was een beetje afscheid nemen voor mij. Ik ben hier zo vaak geweest voor koffie dat ze me bij naam kennen. Heel gezellig en vriendelijk. Met 8 man lunchen en dan de rekening splitten valt niet altijd mee. Zeker niet als niemand gepast betaald. Dus even hoofdrekenen...

IMG-20230808-WA0001

En om de middag af te sluiten heb ik eindelijk live met mijn coördinator af kunnen spreken om onder het genot van een kop koffie bij te praten en ervaringen uit te wisselen. Dit was zó fijn. Er zijn ook wat persoonlijke en vertrouwelijke dingen besproken die uiteraard vertrouwelijk blijven😄.

Vanavond geef ik nog een afscheidsfeestje bij George's Tavern voor een groot deel van de mensen met wie ik het langst in het hostel heb gezeten. We gaan met 11 man uiteten. Helemaal zin in. Maar daarover morgen meer.

1. Brigitte Kooremans:
    8 augustus 2023
    Schoenen kopen is dus een dagtaak daar
    Weer een mooi verhaal, dank je wel.
    Afscheid nemen is nooit leuk, maar iedereen zit in je hart.
  2. Ilse Jacobs:
    8 augustus 2023
    Wat fijn dat je zoveel fijne mensen om je heen hebt daar. En wat leuk zo'n markt en een uitdaging om 2 dezelfde schoenen te vinden 🤣🤣 geniet nog even van je laatste avond daar en dan lekker gaan genieten