Eerste les

6 juli 2023 - Arusha, Tanzania

Vandaag was het dan zover; in het kader van het studieblok "health" mocht ik een laagdrempelige les meditatie geven. Er was gelukkig veel interactie tussen de vrouwen en mij. Toen ze eenmaal de onzekerheid opzij hadden gezet, waren ze in voor een eerste kennismaking met meditatie.

20230706_113918 Het klaslokaal

Het is wel duidelijk dat je heel laag moet beginnen met dingen. Er is allereerst de taalbarrière. Sommige verstaan best goed Engels en spreken het een beetje; anderen juist niet. Sommigen kampen ook met verlegenheid en onzekerheid wat zeer begrijpelijk is na wat sommigen hebben meegemaakt in hun nog jonge leven.

20230706_115240 Alan en ik

Gelukkig was er ook nog ruimte om even lekker luchtig bezig te zijn op de DayCare. Er zijn momenteel redelijk veel kinderen die elke dag met de moeders (en één vader, hoe mooi is dat. In deze cultuur valt het niet mee om als man aan zo'n project mee te doen, hier wordt dat door de andere mannen als zwak en 'not done' gezien) meekomen. Die kids brengen weer luchtigheid mee. Morgen hoop ik mee te kunnen kijken met de les van de kinderen.

20230706_115750 De groep kids

Voor nu, moe, veel indrukken en even de spanning van de eerste les laten zakken.