Engelse les zonder stem

14 juli 2023 - Arusha, Tanzania

Vandaag het bewijs dat je hier zeker niet alles bij de hand hebt. Ik kamp nog steeds met de zware hoest en een totaal rauwe keel. Mijn stem is nagenoeg weg. En ja... zie dan maar eens een les Engels te geven; zeker lastig, maar nog lastiger als de tolk afwezig is, degene die naast mij ook les geeft, te laat is. Gelukkig had ik laag ingezet en konden de vrouwen veel zelf al uitspreken en werkwoordvervoegingen al best goed maken. En ze moesten wel, want na 15 minuten en met de stem weg, kwam de koorts net zo snel terug. Mijn supervisor vond dan ook dat Ik beter naar huis kon gaan.

Ik dus in bomvolle dalla dalla gestapt. Het is goedkoop en daar krijg je dan ook geen comfort voor. Al hoestend naar het hostel teruggekeerd en eerst maar eens wat slapen. Met het oog op de safari wil ik zo goed als ik kan zijn, zijn.

images (3)

Na het slapen leek het me verstandig om mar naar het centrum te gaan,  20 minuten per baja, tuktuk. Daar ben ik op zoek gegaan naar een apotheek of drogist die er naar Tanzaniaanse maatstaven een beetje betrouwbaar over komt. Met handen en voeten (en vooral veel hoesten als voorbeeld voor de klachten) kwamen we uit bij een drankje dat zowel de hoest als de koorts aan zou moeten pakken. Laten we het maar geloven want andere opties zijn er niet echt.

Toch in het centrum maar even naar de bank om de laatste dollars om te wisselen. Voor 100$ moest ik lekker analoog te werk gaan. Mooi formuliertje ingevuld met hulp van de man van de bewaking. En toen... 15 minuten wachten... eindelijk mocht ik naar het loket, zo gepiept toch... maar niets is minder waar. Na nog ruim 30 minuten aan het loket te hebben gestaan kwamen er dan eindelijk Tanzaniaanse shillingen aan te pas.

20230714_121734

Na al dit gehannes was ik toe aan mijn bed en drankje bijna alle kwalen die ik had. En nu ik dit typ lig ik dus op bed... even bijkomen en de koorts de kans te geven om te dalen.  En dus is het tijd aan mijn gewauwel een eind te maken.

PS dit weekend ben ik niet altijd of altijd niet bereikbaar, van zaterdag t/m maandag.

1. Brigitte Kooremans:
    14 juli 2023
    Wat naar voor je Chantal. Slapen is de beste remedie uiteindelijk.
    Hopelijk ben je opgeknapt voor de safari. Ik duim voor je. 🤞🍀
  2. Ilse Jacobs:
    14 juli 2023
    Hopelijk voel je je gauw wat beter , en kan je lekker gaan genieten van de safari en de dagen daarna lekker genieten van je mooie onderkomen.
  3. Inge:
    Beterschap, meisje!
  4. Ad Mekes:
    15 juli 2023
    Beterschap Chantal.
    Ondanks dat toch weer een mooie ervaring.
    Is toch wel even anders dan Burgers zoo