FGM

6 februari 2024 - Arusha, Tanzania

FGM, Female Genital Mutilation, ofwel besnijdenis, is een groot probleem in Tanzania. Het is een cultureel gebruik dat door mannen wordt geregeerd. Er zijn drie vormen van FGM:

1. Het verwijderen van de clitoris
  2. Het verwijderen van de clitoris en de buitenste schaamlippen
  3. Het verwijderen van de clitoris, buitenste schaamlippen en vervolgens het dicht naaien van de vagina.

Dit alles zónder verdoving. Alleen al het omschrijven van deze verminkingen doet mijn hart huilen. Bij de derde optie wordt op het moment dat een vrouw moet bevallen alles open gemaakt en ook dit gebeurd op barbaars wijze. Als er een schaar voorhande is, knippen ze het open, als er een mes, vaak bot, aanwezig is snijden ze het open en als geen van deze beschikbaar is, gebeurt het met een scherpe vingernagels. En dit alles zonder verdoving.

In Tanzania is ook condoomgebruik verre van wijdverbreid. Het is vooral de bedoeling dat de man genot beleefd aan de sex. De vrouw lijdt alleen maar pijn vanwege de brute besnijdenis. De vrouwen hebben geen sex maar geven sex.

Door voorlichting aan zowel mannen als vrouwen kunnen we wellicht een stap in de goede richting zetten. Het is wel een uitdaging om bij de afgelegen stammen en dorpen te komen. Mannen regeren daar nog meer dan in de stad. Soms krijgen we een voet tussen de deur, maar zodra tijdens de voorlichting duidelijk wordt waar het over gaat worden we vaak verzocht direct te vertrekken. Er is nog een wereld te veroveren als het aankomt op vrouwenrechten. Als ik daar een kleine bijdrage aan kan leveren om de vrouwen een stem te geven, ben ik meer dan happy.

Tot later!

1000022154