Kleurrijk

9 februari 2024 - Arusha, Tanzania

Doordat ik iets te weinig korte broeken bij me heb voor dit weer moest ik zoeken naar alternatieven.

Naar het werk is het gewenst dat je een lange broek aantrekt. Korte broek kan maar als je hun gebruiken wilt respecteren, draag je een broek die op z'n minst je knieën bedekt.

Op zoek naar alternatieven dus. Ik toog naar het centrum en zocht kledingwinkels. Die waren er dus al niet zo veel. Elke winkel heb ik van binnen gezien, nergens een korte broek te vinden. De tweedehands kledingmarkt ging me toch iets te ver. Je weet nooit in Afrika...

Wat nu? Opeens kreeg ik een idee. Waarom niet mijn eigen vrouwen sponsoren en hen korte broeken laten maken. En zo ging ik dus gisteren samen met Rose naar het centrum, naar de winkelstraat met allemaal kleine winkeltjes met té veel producten voor de ruimte die ze hebben. We zochten een winkel die Kitenge verkochten. Dit is de Afrikaanse stof, heel stevig, de beste kwaliteit die je hier kunt krijgen. Er lagen gigantisch veel stoffen, dus het zoeken begon. Ik wist wel dat ik niet heel felle kleuren wilde. Het moet wel bij me passen. En dus kwam ik uit bij een mooie stof met blauwe kleuren en wit. De foto volgt nog wel als ze klaar zijn. Wel hier een foto van de winkelvoorraad.

1000022498

1000022497

Nu we toch in het centrum waren, gingen we op zoek naar een winkel die rijst verkocht. Net als vorig jaar heb ik weer zelf een zak van 50 kilo gedoneerd. Een deel is voor de vrouwen op het project en de rest gaat mee als we op huisbezoek gaan. Als je op huisbezoek gaat is het makkelijker als je niet met lege handen komt. De vrouwen verwachten het niet hoor, maar je wilt niet met lege handen komen. De vrouwen hebben het zo hard nodig.

1000022597

Het voelt weer goed om dit te doen. Is het een structurele oplossing? Nee. Maar moet je het dan laten om voor dit moment te zorgen dan de vrouwen, maar vooral hun kinderen, zonder eten naar bed gaan? Dan antwoord is ook 'nee'. Help waar je helpen kan, klein of groot.

Tot later!

1. Lydia:
    9 februari 2024
    Geweldig om weer allemaal te lezen, goed bezig daar!! Heel benieuwd naar je nieuwe broek :)