Oriëntatie dag

4 juli 2023 - Arusha, Tanzania

Vandaag is mijn oriëntatie dag. We zouden hier worden opgehaald om 10 uur, maar hier is alles "pole pole" wat zoveel betekent als alles op een lager peil en dus te laat voor NL begrippen, lees: 12 uur! Samen met een huisgenoot uit Australië en een moeder en dochter uit een van de andere twee huizen, en een medicijn studente uit Chili, zijn we naar het centrum gereden met de hier zogeheten "dalla-dalla". Dit is een busje waar in ons land 5 à 6 mensen in kunnen en mogen. Hier gaan er 20+ mensen in. Lekker knus zou je denken maar aan het eind van de dag is het minder vanwege de werkgeuren die mensen meenemen. Toch is te begrijpen dat ze zo vol zitten. Een rit -maakt niet uit waarheen in de stad- kost 500 tsh, wat zoveel is als 19 eurocent. En als je daar dan een inkomen uit moet halen... dan is het weer niet zo vreemd.

dalla dalla 2 Dalla-dalladalla dalla Ook dit wordt vervoerd

In het centrum hebben we eerst wat zaken afgewerkt:

• Ik heb geld gewisseld in Tanzaniaanse shilling (500 tsh is 0.19 eurocent, ik voel me nu dus giga rijk zoveel valuta heb ik bij me
  • Ik heb mijn lokale simkaart. Deze was nodig om te kunnen bellen met de organisatie als er onderweg of op het project iets aan de hand is.
  • We hebben in een grote supermarkt boodschappen gedaan voor onszelf, gewoon om te snacken en drinken. En ik ga back to basic: handwas met koud water.

Tijdens het instellen van de simkaart hebben we geluncht. De man van de simkaarten heeft ze voor ons ingeregeld.

Helaas nam dit allemaal veel meer tijd in beslag dan zou moeten -inclusief de late start vanmorgen- zodat er geen tijd meer was voor een bezoek aan mijn project en dat van mijn huisgenoot. Als het goed is doen we dat morgen als ik naar het werk ga voor de eerste dag.

Ps. foto's zijn stockfoto's.  Zelf nog geen genomen.

1. Ilse Jacobs:
    4 juli 2023
    O dat is zeker langzaam 12 uur ipv 10 uur 🤣🤣 we moeten hier eens wat meer rustig aan leven. Spannend dat je morgen naar je locatie gaat ben heel benieuwd. Had je gisteren goed avond eten? En ontbijt steeds hetzelfde of iets anders? Geniet even van je avond lieverd 😘
  2. Ad:
    4 juli 2023
    Heb je al behoorlijk kunnen slapen na zo.n reis. Was achterin het busje jullie warme maaltijd. Haaha.
    Morgen veel succes en goede reis.
  3. Els Groenendijk van der maas:
    Leuk om je zo te volgen Chantal, succes morgen met je 1e werkdag
  4. Els Groenendijk van der maas:
    4 juli 2023
    Veel succes met je project
  5. Annelieke Hanegraaf:
    4 juli 2023
    Nou nou volgens mij is het allemaal wel wennen . En je ziet maar NL is een haastige wereld bah .
    Wens je wel heel veel succes
  6. Lydia:
    Hoi buurvrouw,
    Goed om te lezen dat je je aan het settelen bent :) benieuwd hoe het op je project gaat zijn. Groetjes van ons
  7. Chantal:
    5 juli 2023
    @ Ilse, eten varieert per dag, vanmorgen pancakes gehad

@ Ad, het slapen gaat me goed af

@ Annelieke, het is echt een cultuurshock
  8. Anita Dudok:
    5 juli 2023
    Hoi Chantal, leuk om te lezen hoe je gestart bent. Best heftig om ineens in een andere wereld te zitten. Succes met je project🙏🫶