De reis

3 juli 2023 - Arusha, Tanzania

Het avontuur is nu echt begonnen. Mijn reisschema is als volgt:

• Amsterdam - Nairobi
  • Nairobi - Dar Es Salaam
  • Dar Es een  - Arusha

Zoals het een avontuur bekwaamd moet er wel wat spanning in zitten. En dat was meteen op de eerste vlucht het geval. Deze vertrok met 45 minuten vertraging en haalde die tijd niet meer in. Ik wist dat de overstap op Nairobi krap zou zijn, als alles mee zou vallen. Nu was het alleen nog maar krapper. Een beetje charme in de strijd en een beetje onschuldig voordringen bij de security gaf me een kans on de vlucht alsnog te halen. Gelukkig kan ik tegenwoordig ook wel doorlopen. Uitgeput kwam ik aan bij de gate... en ik mocht nog aan boord, had maar 10 minuten speling.

20230703_134429 Kilomanjaro

Al zittend en hijgend in mijn stoel schoot me te binnen dat als ik het maar net kon halen, hoe zou het mijn koffer dan vergaan. Spanning op Dar Es Salaam... maar wat schetst mijn verbazing: mijn koffer kwam als allereerste door het luik, wat zoveel moet betekenen dat hij als allerlaatste erin is gegaan.

20230703_140330 Arusha airport

Op Dar Es Salaam heb ik een kleine 3 uur de tijd, wat meer dan genoeg. Het is een karige luchthaven. Ijzeren stoelen die absoluut niet makkelijk zitten. Maar goed, je hoort me niet klagen. Tot dusver loopt het allemaal nog goed.

Na ruim 18 uur reizen ben ik in Arusha aangekomen, mijn woonplaats voor de komende 6 weken. Ik word opgewacht door Kombo, een van de coördinatoren. Nu eerst maar eens even de eerste indrukken verwerken. Het is best vreemd om nu in de minderheid te zijn. Was ik in Nederland nog behoorlijk bruin, hier ben ik behoorlijk wit. Overal mooie donkergekleurde Tanzanianen. Vooral de kapsels van sommige vrouwen zijn prachtig gevlochten en daarna opgestoken. Hieronder even wat voorbeelden.

download

Onderweg al best wat armoede en chaos gezien. Het verkeer is totaal losgeslagen: auto's, busjes, brommers, tuktuk's, handkar, wandelende vrouwen met 10 kg op het hoofd. En dit alles beweegt langs elkaar als een kluwen wol op een breinaald. De armoede zie je erg terug in de kleine tentjes langs de kant van de weg die dan 10 bananen proberen te verkopen.  Meer hebben ze niet.

Ik ben nu in het huis, even een kiekje van de hutkoffer waar ik in slaap:

20230703_150235 20230703_150230

Later meer lieve mensen. Ik ga eerst maar even acclimatiseren.

1. Annelieke Hanegraaf:
    3 juli 2023
    Welterusten en even goed uitrusten..zit er ook tijdverschil met nl ?
  2. Ilse Jacobs:
    3 juli 2023
    Wauw lieverd, wat een verhaal met je reizen. Laat alles maar even bezinken inderdaad en dan morgen je 1e dagje ben zo benieuwd. 😘😘