De voorbereidingen

4 mei 2023 - Terheijden, Nederland

Na een eerste kennismaking met mijn coördinator in Tanzania begonnen de voorbereidingen. Allereerst moest er uit gezocht worden welke vaccinaties ik nodig zou hebben en hoe en waar ik die zou kunnen halen. Tevens moest er een visum aangevraagd worden. Dat bleek niet zo moeilijk.

De huisarts bleek de juiste plaats te zijn om al mijn vaccinaties en reisadvies te halen. De eerste afspraak was meteen een grote op het gebied van vaccinaties. Ik kreeg in één consult 5 vaccinaties en we waren op weg. De weken erna volgde nog wat herhalingen.

Nu kwam het moeilijkere gedeelte omdat ik vanwege mijn aandoening de nodige medicijnen slik. Al deze medicijnen moesten door het ministerie van Buitenlandse Zaken, het CAK en het CIBG worden goedgekeurd om mee op reis te mogen nemen. En dus reisde ik af naar onze regeringstad om daar de nodige stempels en stickers te halen. Het werd nu wel heel echt.

Inmiddels heb ik een tweede gesprek met mijn coördinator en wordt het project gekozen waarvoor ik ga werken. In het vorige verslag heb ik dit al kort aangekaart maar later hierover meer.

Al1EIYkA-DJqMVGDV-kuhnDT5o-paspoort-890x500-1

Niet geheel onbelangrijk, het boeken van de vliegreis. Na een grondige check van welke maatschappij het beste levert, kom ik bij Kenya airways uit. Van Amsterdam naar Nairobi, dan door naar Dar Es Salaam, en vervolgens door naar Arusha, mijn verblijfplaats.

Langzaam verzamel ik informatie over het land. Ik begin me in te lezen. Tevens leer ik mijn eerste paar woordjes Swahili: habari yako, hoe gaat het met jou? Ik krijg van mijn coördinator informatie over mijn verblijf in Tanzania. Ik zal gaan verblijven in een huis van de organisatie. Ik heb hier een eenpersoonskamer zodat ik ook wat tot rust kan komen. Ik voel me wat te oud om in stapelbedden met 6 personen op één kamer te slapen. Er is een huismeester aanwezig die voor het ontbijt en het avondeten zal zorgen en voor een kleine bijdrage wil hij ook de was doen.

Mijn reis begint steeds meer vorm te krijgen. Met een mindmap weet ik alles wat ik moet doen op te schrijven en inzichtelijk te maken Mijn opgeruimde karakter komt ook hier weer van pas.