Emoties

24 juli 2023 - Arusha, Tanzania

Vandaag een emotionele dag gehad. Ik ben bij drie gezinnen op huisbezoek geweest en dit waren echt schrijnende gevallen van uitzichtloos bestaan.

Een voorbeeld, gezin 1: een moeder met 6 kinderen tussen de 1,5 en 16 jaar. Moeder heeft een tumor maar geen geld om geopereerd te worden (1.448.000 Tsh, 532 €). De jongste is ziek maar er is geen geld en geen geld betekent geen consult bij een arts, ondanks dat het voor kinderen gratis zou moeten zijn volgens de overheid. Moeder zal bij geen operatie binnen nu en een jaar overlijden. Dan komt de oudste, een jongen, ervoor te staan om voor zijn jongere zusjes te zorgen. Hij gaat zelf nu ook niet naar school omdat er geen geld is voor schoolmateriaal en de schoolbus. Hij probeert minimaal wat geld in te brengen door op de markt tassen te verkopen, maar dat is niet eens voldoende om een avondmaal voor 7 personen op tafel te zetten.

IMG-20230722-WA0016 Gezin van 6*

* oudste zoon staat niet op de foto

Het tweede gezin dat we bezochten was een vader met drie kinderen (incidenteel wordt er hulp aan mannen geboden). Het 'huis' is niet groter dan een gemiddelde badkamer in ons land. Aardse bezittingen zijn er nauwelijks. Vader heeft een ongeluk gehad en kan daardoor niet werken. Twee van de drie kinderen zitten op school. De oudste verblijft bij vader overdag. Er is geen geld voor dagelijks eten. De middelste dochter is 12 en net in de puberteit wat betekent haar eerste menstruatie.  Er is geen ruimte om in privacy zichzelf te wassen, te verzorgen. We brachten een zak van 3 kilogram rijst mee (ik heb uit eigen middelen een zak van 50 kilogram rijst gedoneerd voor de outreach gezinnen). Van die 3 kilogram kunnen ze wel wat dagen vooruit. Denk dan niet aan hoeveelheden eten die wij op ons bord scheppen. Het gaat hier om handjes rijst.

IMG_20230724_144613_859 Vader en zoon

Na dit gezien en gehoord te hebben moest ik op de terugweg mijn tranen wel even de loop laten. Dit was écht een reality check.  Er is nog zoveel leed in de wereld en zeker in Afrika. Ook een reality check is dat ik niet iedereen kan helpen al zou ik dat willen. Ik doe wat ik kan.

* video van gisteren

1. Ad Mekes:
    24 juli 2023
    Bah
    Heftig Chantal
    Maar je hebt toch iets kunnen doen