Home visit / Orphanage

25 juli 2023 - Arusha, Tanzania

Home visit

Vandaag ben ik weer op pad geweest met Roseline. We hebben een moeder bezocht die samen met twee van haar dochters en twee van haar kleinkinderen samenleeft in een huis dat zelfs nog kleiner is dan de gemiddelde badkamer waar ik gisteren over sprak. De twee kleinkinderen zijn van een dochter die lijdt aan HIV en daardoor aan de drank is en niet voor de kinderen kan zorgen. De twee andere dochters zijn thuis omdat ze niet verder kunnen leren, geen geld, en daardoor ook geen werk hebben. Van het kleine beetje geld dat er is koopt moeder wat groenten in (1 x per week) en probeert dit vanuit 'huis' te verkopen.

20230725_115949 Groente verkoop

Ze heeft nauwelijks eten, de kleinkinderen gaan naar school, naar een publieke school maar zodra ze naar college zouden moeten gaan houdt het op, daar is geen geld voor. Is er een toekomst voor dit gezin? Het begint met kennis vergaren, dus naar school moeten kunnen gaan. Daarna een startkapitaal(tje) geven zodat ze samen een eigen groentekraam kunnen hebben. Zo kan er verbetering optreden. Maar er is voor zoveel mensen hulp nodig. We moeten vooral vanuit hun leven denken. Wat hebben zíj nodig en niet wat denken wij wat er nodig is. Er is een wereld te winnen.

IMG-20230725-WA0009 Mama en ik

Orphanage

Onlangs heb ik een weeshuis bezocht. Vanmorgen kreeg uj foto's binnen van wat er met mijn gift allemaal is gedaan en gekocht. Kinderen kregen schoolspullen,  anderen nieuwe schoenen en kleding. Het is zo mooi om te zien dat zo'n gift die ik doe ook echt daar komt waar hij nodig is en er geen geld aan de strijkstok blijft hangen.

IMG-20230724-WA0069 Schriften

IMG-20230724-WA0062 Schoenen en schriften

Vrijdag ga ik terug naar het weeshuis en ik heb dit keer belangrijke basis voedingsmiddelen ingekocht: suiker, bloem, rijst, olie. De eigenaar van het weeshuis gaf aan dit hard nodig te hebben en dus zorg ik dat ze krijgen wat nodig is, en niet wat ik denk dat ze nodig hebben.

IMG-20230724-WA0054 Nieuwe boeken

IMG-20230724-WA0061 Nieuwe schoolkleding

1. Brigitte Kooremans:
    26 juli 2023
    Wat een boel mooie dingen doe je Chantal.
    Moeilijk om al je emoties te verwerken vermoed ik.
    Op mij heeft het al impact, laat staan als je het echt beleefd.