Maasai tribe

30 juli 2023 - Monduli, Tanzania

Dit weekend heb ik een 'once in a lifetime experience' gehad. Ik heb, samen met drie mede vrijwilligers, een traditioneel Maasai village bezocht. We wilde de volledige ervaring dus besloten we te blijven slapen.

De Maasai is wellicht de bekendste tribe in Tanzania. Ze leven polyamoureus, het stamhoofd heeft 10 vrouwen en bij elke vrouw meerdere kinderen. Ze hebben hun eigen vee waarvan ze leven. Ze maken sieraden en proberen die te verkopen.

Bij aankomst werden we ontvangen door de zoon van het stamhoofd. Het stamhoofd zelf was niet aanwezig.  Hij was in één van de andere 200 Maasai dorpen waar hij hoofd van is.

20230729_115646

Na aankomst werden we meegenomen door een aantal vrouwen en in hun hut aangekleed in traditionele Maasai kleding. Er werden diverse kleden over elkaar gedrapeerd.  Vervolgens werd ik behangen met sieraden, en een hoofddeksel om het geheel af te maken.

20230729_112227

Tijd om de 'rijkdom' van de stam te gaan bekijken. Ze hebben 150 koeien, 200 geiten en schapen en enkele honden om de kuddes mee te hoeden.

De vrouwen zijn degenen die de hutten onderhouden. De basis van de hut is een raamwerk van takken. Daarover is koeienpoep met water vermengd, 'gestuct'. Dit moet continu gebeuren. Door de warme zon op de hutten drogen de hutten uit en komen er scheuren in de muren. De vrouwen verzamelen koeienpoep. Dit vermengen ze met water tot er een soort klei ontstaat. Deze smeren ze op de bestaande muur tot de scheuren weg zijn. Zo gaan ze van hut naar hut om weer vooraan te eindigen.

20230729_114635

Tijd om water te gaan halen. Hiervoor moesten we bijna een half uur lopen. Vervolgens werd er met jerrycans water uit het meer gehaald. Gelukkig stelde ze ons gerust dat het geen drinkwater voor ons was maar voor vee. Het water was helemaal bruin en er dreef van alles in. Om de ervaring nog intenser te maken werden de jerrycans op onze rug gebonden. En weer een half uur terug.

Tijd voor de traditionele dans van de tribe. Uiteraard werd er wel van ons verwacht dat we deden.

20230729_155112

Na de dans zijn we richting de DayCare gegaan om de kinderen daar koekjes te brengen. De kinderen waren erg onder de indruk van de vier witte Maasai uit Europa.

20230729_112342

Inmiddels begon de dag op een eind te lopen. Er werd ons nog aangeboden om een geit te slachten, maar dit hebben we afgeslagen. Als alternatief werden we uitgenodigd door een van de vrouwen om te kijken hoe ze 'ugali', een Afrikaans gerecht. Het is maïsmeel vermengd met melk recht van de koe. Dit wordt in een pan verwarmd tot er een hele dikke meel al ontstaat. Dit wordt met de hand uit de pan gegeten. Bij de ugali wordt een mengsel van thee melk van de koe gedronken. Beide geprobeerd, maar ik hou het bij houdbare melk en Brinta.

20230729_202947

Tijd om de dag in stijl af te sluiten. We kregen onze eigen hut toegewezen, let op, onze met koeienpoep besmeurde hut voor 4 personen. Compleet zonder licht en met houten bedden met als matras slechts een koeienhuid.  Het hoeft vast niet gezegd te worden, maar we hebben weinig geslapen.

Maar het was het allemaal waard. Dit was echt een ervaring die ik nooit meer mee ga maken. Mede door onze gids Ken hebben er een geweldig weekend gehad. Ik zal nog wat foto's posten die via onderstaande link te bekijken zijn.

Groepsfoto

Groepsfoto

Maasai jongen

Maasai vrouw

Ken, onze gids

Water halen

1. Brigitte Kooremans:
    30 juli 2023
    Wow, wat een ervaring weer .
    Geweldig, ik wordt een beetje jaloers Chantal.
    Gewoon al dat je dit doet en durft. Het lef hebt om dit alles te ondernemen.
    En dan is het nog anders om het vanaf de bank te lezen of er daadwerkelijk te zijn.
    Dank voor de mooie foto's en indrukwekkende verhalen.
    Hou je taai. 💪❤
  2. Roland:
    30 juli 2023
    Inderdaad een hele bijzondere ervaring!
  3. Ilse Jacobs:
    30 juli 2023
    Wauw wat een ervaring weer
  4. Ad Mekes:
    30 juli 2023
    Pas op dat je het niet al te leuk gaat vinden en een eigen hut vraagt
    Maar al met al een fantastische ervaring